fredag 7 november 2008

På gågatan i Galway ...


Martin till vänster och Owen till höger.

... ska jag ta en bild av övervakningskamera och jag står där och riktar objektivet mot husväggen och när jag är klar, ser jag två unga pojkar som ivrigt studerar mina förehavanden och våra blickar möts och jag grips av en slags känsla av att dom här gossarna gärna vill hamna på bild?

Så jag frågar om dom möjligen ...?

Det vill dom.

Det vill dom v e r k l i g e n!

Pojkarna frågar upphetsat om bilden kommer att hamna i en tidning .., är det verkligen möjligt .., och jag säger att nej inte alls, jag är ju bara en vanlig turist och så ber dom att få titta på displayen och dom tittar och tittar och skrattar och säger att åååå, vad läckert ., fatta så snygga vi blev ..!

Intill pojkarna står deras mamma och så lillasyster som sitter i vagnen.

"Ja, hon är sjuk .., vi har åkt tåg hit till sjukhuset ...", förklarar mamman.

Och pojkarna vill kolla bilden ännu en gång och jag säger att om dom vill, så kan jag skicka var sin bild till dem och från ryggsäcken tar jag upp min blå almanacka för att skriva ned adressen till deras mamma, för det är till henne jag ska adressera kuvertet, säger dom.

Kvinnan lånar min penna och skriver sakta och väldigt smått:

" Mrs Philomenia Maughan ..., Culmore, Swinford ..., C - 6 Mayo ..., Ireland".

Just så.


/ Och om någon i hela sitt liv har drömt om att få se hur den nedlagda järnvägsstationen i just Swinford såg ut .., ja, men tänk .., då behöver ni inte grunna längre över den saken! Det har jag fixat! Här, här kan ni se den!

Inga kommentarer: